Montag, 19. November 2007

Mircea Cartarescu hat die Österreicher „geblendet“! / Mircea Cartarescu i-a "orbit" pe austrieci!

Über 150 größtenteils junge Leser nahmen an der Präsentation des neulich im Zsolnay-Verlag erschienenen Buches „Die Wissenden“ von Mircea Cartarescu teil, welche am 15. November in der Alten Schmiede stattgefunden hat.
Peste 150 de cititori, in majoritate tineri au participat la Alte Schmiede / Fieraria Veche, una dintre cele mai rezonante institutii culturale si cu siguranta cel mai important atelier literar din Austria, la lansarea volumului „Orbitor“/ Die Wissenden“, aparut recent la editura Zsolnay.

Ö1 – ORF

"'Orbitor' ist so etwas wie eine Landkarte meines Gehirns, eine Landkarte meiner Erinnerungen, meiner Träume, meines Unbewussten. Für Psychoanalytiker ist mein Buch ein weites Feld und Kaffeesud-Leser können darin die Zukunft sehen", sagt Mircea Cartarescu. Ein Inhalt lässt sich nur schwer erzählen. In Mittelpunkt stehen der Ich-Erzähler Mircea und die Geschichte seiner Familie, erzählt in traum- und albtraumhaften Sequenzen, surrealen Beschreibungsorgien und poetisch wuchernden Sprachbildern. Bukarest, die Walachei und New Orleans sind die Schauplätze des Geschehens, die toten Ahnen steigen aus den Gräbern und verbünden sich mit Dämonen, ein Voodoopriester und ein schwarzer Albino treten auf, sie sind die Führerfiguren der titelgebenden "Wissenden", einer geheimnisvolle Sekte. Reales und Surreales, Esoterik, Metaphysik und Naturwissenschaften führt Mircea Cartarescu virtuos zusammen.
Cartarescu selbst sagt über sich: "Die rumänischen Kritiker sagen, es gibt mehrere, verschiedene Cartarescus: einen fantastischen, voller Phantasie und Imagination, einen realistischen, der detailreich beschreibt, einen romantischen, der sich mit den Gefühlen beschäftigt und den visionären Autor, der die großen Themen abhandelt - die Beschaffenheit der Welt, metaphysische und religiöse Probleme. Ich bin ein bisschen von all dem und für mich ist das nichts Besonderes.Als "Meisterwerk des literarischen Manierismus" feierte die Neue Zürcher Zeitung "Die Wissenden" und diagnostizierte:"Wie in Trance hat der Autor das Buch verfasst". Das bestätigt Mircea Cartarescu: "Schreiben ist für mich eine Droge, eine psychedelische Droge. Ich schreibe deshalb so gern, weil ich dabei Dinge sehe. Die Wirklichkeit erscheint mir verformt und seltsam. Deshalb schreibe ich immer mit der Hand, weil das ist langsam, und die Erscheinungen und Gestalten haben Zeit, sich zum Text zu formen. Texistance - so nenne ich mein Schreiben - eine Fügung aus den Worten "Text" und "Existenz".

„Orbitor” este un fel de harta a creierului meu, o harta a amintirilor mele, a viselor mele, a inconstientului meu. Pentru psihanalisti, cartea mea este un camp larg, iar cititorii in cafea pot citi in ea viitorul”, spune Mircea Cartarescu.
Continutul unei carti este foarte greu de povestit. In centrul actiunilor se afla povestitorul Mircea, care scrie la persoana I singular, si povestea familiei sale, redata in secvente de vis si de cosmar, orgii de descrieri suprarealiste si imagini lingvistice abundent poetice. Locurile de desfasurare ale actiunii sunt Bucurestiul, Valahia si New Orleans. Stramosii urca din morminte si se infratesc cu demonii, un preot Voodoo si un albinos negru isi fac aparitia, ei sunt figurile reprezentative ale unei secte misterioase, ce da titlul romanului „Orbitor”. Realism si suprarealism, ezoterica, metafizica si stiintele naturii sunt inmanuncheate de Mircea Cartarescu intr-un mod virtuos.
Cartarescu se descrie astfel: „Criticii romani afirma ca ar exista mai multi Cartarescu diferiti: unul fantastic, plin de fantezii si imaginatie, unul realist, care descrie foarte detaliat, unul romantic, care se confrunta cu sentimentele si un autor vizionar, care trateaza temele cele mai importante – compozitia lumii, problemele metafizice si religioase. Eu sunt un pic din fiecare si pentru mine acest lucru nu constituie nimic deosebit.” Ziarul „Die Neue Zürcher Zeitung“ a primit romanul „Orbitor” ca pe „o capodopera a manierismului literar” si a declarat ca „autorul a conceput aceasta carte ca si cum ar fi fost in transa”. Mircea Cartarescu a confirmat aceste vorbe: „Scrisul este pentru mine un drog, un drog psihedelic. Scriu cu atata placere, deoarece in timp ce scriu am viziuni. De aceea scriu mereu de mana, deoarece in acest fel dureaza mai mult, iar personajele si figurile au suficient timp sa se contureze si sa ia forma in scris. Texistenta – asa numesc eu stilul meu de a scrie – o compozitie din cuvintele „text” si „existenta”.