Freitag, 9. November 2007

Nächtliche Gespräche in der URANIA / Discutii nocturne la URANIA

mit dem Filmkritiker Alex Leo Serban und dem Schauspieler Vlad Ivanov / cu participarea criticului de film Alex Leo Serban si a actorului Vlad Ivanov



8. November 2007
Vorführung des Streifens
4 Monate, 3 Wochen und 2 Tage / 4 luni, 3 saptamani si doua zile (Palme d’Or 2007)
Regie: Cristian Mungiu

Das Publikum im Mitleren Saal der Urania war sehr aktiv bei den Gesprächen, die der Filmvorführung folgten. Das Interesse galt auch einigen eher technischen Apekten, wie die Dauer der Dreharbeiten.
Die Anwesenheit des Schauspielers Vlad Ivanov (Bebe) führte zu den verschiedesten Fragen, wie zum Beispiel über die Auswirkungen, die diese Rolle auf das Privatleben und die Persönlichkeit des Schauspielers hatte. Vlad Ivanov gab zu, dass die Rolle selbst bei guten Freunden für Ablehnung gesorgt hat. Mehrere Frauen aus seinem Freundeskreis haben es nicht fertig gebracht, den Film bis zum Ende zu sehen, da er ihnen viel zu intensiv vorkam, während eine Kollegin am Filmset ihm gestanden hat, dass sie ihn in Folge seiner Darstellung zwei Wochen lang nicht mehr sprechen möchte. Ivanov hat aber klargestellt, dass die Rolle keine Gemeinsamkeiten mit seiner Persönlichkeit aufweist und dass es für einen Schauspieler normal ist in verschiedene Rollen zu schlüpfen, selbst wenn diese negativ sind. Andere Fragen bezogen sich auf die Zuschauerreaktionen bein anderen Vorführungen. Es ist bekannt, dass in Cannes einige Zuschauer ohnmächtig geworden sind. Vlad Ivanov erklärte, dass der Streifen von einigen durchaus als “zu hart” empfunden werden kann, aber auch, dass der Film so realistisch wie möglich sein will. Ziel ist es nicht, eine Lösung für das moralische Problem einer Abtreibung zu liefern.
Gleichzeitig erinnerte sich der Schauspieler auch an die ergreifenden Momente, die er nach den Vorführungen erlebt hat. So bekannte eine Zuschauerin beim Gespräch mit dem Regisseur Cristian Mungiu unter Tränen, dass der Film sie an ihr eigenes Leben erinnert. Eine andere Frau asu einem Dorf in der Nähe von Sf. Gheorghe (Donaudelta) berichtete, dass in ihrem Dorf wegen des Geldmangels auch heute noch solche Eingriffe durchgeführt warden.
Eine ganze Reihe von Fragen beschäftigten sich mit den eigentlichen Dreharbeiten, mit dem Drehbuch und der Kameraführung. Einen Zuschauer ist aufgefallen, dass im Film Gegenstände auftauchen, die keine Rolle im Fluss der Erzählung spielen und dann auch spurlos verschwinden. Der Filmkritiker Alex Leo Serban unterstrich daraufhin, dass dies den jüngsten Tendenzen der Filmästhetik entspricht, in der nicht jedes Detail zwingend eine wichtige Rolle im Voranschreiten der Erzählung einnimmt. Er verglich es mit einer geöffneten Tür, die dem Zuseher den Blick auf einen Ausschnitt aus der Wirklichkeit ermöglicht.


8 noiembrie 2007
proiectia filmului
4 luni, 3 saptamani si doua zile (Palme d’Or 2007)
Regia: Cristian Mungiu

Publicul din sala Urania a fost extrem de activ la discutiile care au urmat proiectiei, fiind interesat inclusiv de detalii mai degraba tehnice, cum ar fi de exemplu durata filmarilor.
Prezenta actorului Vlad Ivanov (Bebe) a generat intrebari din cele mai diverse, cum ar fi efectele pe care rolul jucat le-a avut asupra vietii personale si asupra personalitatii actorului. Vlad Ivanov a recunoscut ca acest rol a starnit puternice reactii adverse chiar in randurile prietenilor sai. Astfel, mai multe prietene au refuzat sa vada filmul pana la final, motivand ca este mult prea intens, iar o colega de platou i-a marturisit ca, in urma rolului sau, nu mai vrea sa vorbeasca cu el timp de doua saptamani. Ivanov a subliniat insa ca acest personaj nu are nimic in comun cu propria persoana si ca este normal pentru un actor sa joace roluri diverse, chiar si negative. Alte intrebari au vizat reactiile publicului la proiectii, fiind cunoscut faptul ca unii spectatori au lesinat in timpul proiectiei de la Cannes. Vlad Ivanov a explicat ca filmul poate fi interpretat drept “prea dur” de unii, dar ca, pana la urma, intentia filmului este de a fi cat mai realist si nu de a solutiona problema morala a avortului.
Totodata, el a amintit de toate momentele emotionante din cadrul proiectiilor. Astfel, o spectatoare i-a marturisit cu lacrimi in ochi regizorului Cristian Mungiu ca filmul se aseamana cu viata ei, in timp ce o alta spectatoare, dintr-un sat de langa Sf. Gheorghe, a marturisit ca din lipsa mijloacelor materiale, in satul ei si astazi se mai practica asemenea avorturi clandestine.
O serie de intrebari din partea publicului au vizat filmarile propriu-zise, scenariul si imaginea. Astfel, un spectator a observat ca unele obiecte apar in film fara un rost anume pentru naratiunea cinematografica si dispar la fel de inexplicabil. Criticul de film Alex Leo Serban a subliniat ca acest lucru face parte din estetica filmelor moderne, unde nu fiecare detaliu are o importanta majora pentru mersul evenimentelor. A comparat situatia cu deschiderea unei usi, care ingaduie privitorului perceptia unei “felii de viata”.